Vuokra-asunnon hoito – mitkä kunnossapidon asiat kuuluvat vuokralaiselle ja mistä vastaa huoltoyhtiö tai vuokranantaja?

Vuokrakodissa asuminen on usein mutkatonta, koska monesta asumiseen ja asunnon kunnossapitoon liittyvästä asiasta vastaa huoltoyhtiö, isännöitsijä tai vuokranantaja. Haluamme, että arkesi LähiTapiolan Mutkattomassa kodissa on mahdollisimman helppoa, joten olemme koonneet avuksesi listan vuokra-asumisen vastuunjaosta.

Mitkä asiat kuuluvat vuokralaisen vastuulle?

  • Ilmanvaihdon poistoventtiilien säännöllinen puhdistaminen ja ilmanvaihdon toiminnan tarkkailu
  • Asunnon säännöllinen siivoaminen ja puhtaanapito, esimerkiksi ikkunoiden peseminen ja lattiakaivon puhdistaminen
  • Jätteiden asianmukainen lajitteleminen niille tarkoitettuihin jäteastioihin
  • Yleisestä siisteydestä huolehtiminen asuintalon yleisissä tiloissa
  • Asunnon kunnossapito, esimerkiksi liesituulettimen rasvasuodattimen puhdistaminen
  • Kuluvien osien vaihtaminen, esimerkiksi lamput
  • Äkilliset ja vuokralaisen toiminnasta johtuvat vahingot, esimerkiksi parketin vahingoittuminen vedestä tai käsienpesualtaan rikkoutuminen tippuvasta esineestä johtuen
  • Kaikista asunnon vikatilanteista ilmoittaminen huoltoon. Kiireellisissä vahinkotapauksissa (esim. vesivahinko) ilmoitus tulee tehdä huoltoyhtiölle pikaisesti puhelimitse
  • Asunnon huolellinen loppusiivous vuokrasuhteen päättyessä

Vieraiden aiheuttamat vahingot ovat vuokralaisen vastuulla

On hyvä huomioida, että omien vahinkojen lisäksi vuokralainen vastaa myös vieraidensa käytöksestä asunnossa. Jos vuokralaisen luvalla huoneistossa oleskeleva henkilö aiheuttaa asunnolle tai asuintalolle vahingon, on korvausvastuu vuokralaisella.

Muista kotivakuutus!

Vuokralaisella tulee aina olla voimassa oleva kotivakuutus, joka korvaa asunnossa olevan omaisuuden. Myös vastuuvakuutus on hyvä olla vuokralaisen aiheuttamien vahinkojen varalta. Tutustu LähiTapiolan kotivakuutuksiin >>

Voit aina olla yhteydessä kotitalosi isännöitsijään epäselvissä tilanteissa. Retta Management hoitaa LähiTapiolan vuokrakotien isännöintiä, isännöitsijän yhteystiedot löydät rappukäytäväsi ilmoitustaululta.

 

Mitkä asiat kuuluvat vuokranantajalle, isännöitsijälle tai huoltoyhtiölle?

Retta Management vastaa LähiTapiolan vuokrakotien isännöinnistä, ja taloyhtiön kunnossapidosta vastaa huoltoyhtiö. Isännöitsijän ja huoltoyhtiön yhteystiedot löydät rappukäytäväsi ilmoitustaululta.

Näissä asioissa sinua auttaa asuintalosi huoltoyhtiö:

Asuintalon huoltoyhtiön tehtäviin kuuluvat kiinteistön ja sen piha-alueiden kunnossapito sekä pienet korjaus- ja huoltotyöt. Voit olla huoltoyhtiöön yhteydessä esimerkiksi seuraavissa tilanteissa:

  • Sisään- ja ulosmuuttoilmoitukset. Ohjeet sisään- ja ulosmuuttoilmoituksen tekemiseen löydät vuokrasopimuksesi liitteeltä.
  • Asunnon kiinteiden osien rikkoontuminen tai vikaantuminen, esimerkiksi ulko-oven lukitus tai kylpyhuoneen vuotava hana
  • Rikkoutuneet osat tai vikatilanteet asuintalon yleisissä tiloissa, esimerkiksi saunatiloissa, pesutuvassa tai rappukäytävässä
  • Huoneiston varustukseen kuuluvien kodinkoneiden rikkoutuminen, esimerkiksi astianpesukone
  • Avaimiin ja lukitukseen liittyvät ongelmatilanteet, esimerkiksi kadonnut avain
  • Verkkovirtaan kytketyn palovaroittimen vikatilanteissa tulee olla aina yhteydessä huoltoyhtiöön. Paristokäyttöisen palovaroittimen paristonvaihdon asukas voi tehdä itse, mutta tarvittaessa apua paristojen vaihtoon saa myös huoltoyhtiöltä.

Näissä asioissa sinua auttaa isännöitsijä:

Isännöitsijä vastaa asuintalon hallinnosta ja arjen sujuvuudesta. Seuraaviin asioihin löydät ohjeet tai yhteystiedot muuttokirjeestä ja vuokrasopimuksen liitteenä olevalta yhteystietolomakkeelta:

  • Avaimen katoaminen tai lisäavainten tilaaminen
  • Häiritsevä käyttäytyminen tai metelöinti naapurissa
  • Epäkohdat taloyhtiön siisteydessä, esimerkiksi jätehuolto tai rappukäytävän siisteys

 

Etkö löytänyt etsimääsi? Asiakaspalvelumme vastaa mielellään kysymyksiisi!

LähiTapiolan asuntojen isännöintiä hoitaa Retta Management.

puh: 010 228 5000

sähköposti: asiakaspalvelu.rm@retta.fi